Paljad sõnad.

Postitus on mustandina laagerdunud peaaegu kuu, aga parem ikka hinge pealt ära saada kui lasta mõtteil käärima minna.

Sõnad, sõnad on ilusad. Sõnu saab lihtsalt ja ohtralt lendu lasta, nagu eelmisel suvel ka tehti pärast Bangladeshis toimunud õmblustehase varingut. Sinna jäi 1133 inimese elu ja üle 2500 pääses vigastusega, mõned neist üsna napilt. The Guardianil on ka üks hiljutine huvitav lugu Bangladeshi rõivatööstusest.

Selle kurva sündmuse järelmõjuna sai alguse Fashion Revolution ehk siis maakeeli Moerevolutsioon. Kampaania eesmärk on panna inimesed huvituma oma rõivaste päritolust, kusjuures alustada võiks õmbluses asuvast sildist, kuid võib minna ka kaugemale. Näiteks võin mina ju siin kenast sitsikangast väga eetilisi mütsikesi õmmelda, sealhulgas ka ilusa sildi Made in Estonia, aga kuidas ja kus on see kangas toodetud? Millega on kiudu kasvatamise ja töötlemise käigus immutatud? Kas puuvillakasvatuste töölistel on inimväärne palk ja töötingimused? Kas villa- ja kiuloomi on koheldud väärikalt? Kes vähegi on Villavembril silma peal hoidnud, peaks olema probleemipüstitusega kursis, aga oleme ausad, et tekstiilitööstuse probleemistik on suuremalt jaolt ikkagi: mis silmist, see meelest.

Kampaania enda kohta ei ole mul suuremat öelda, küll aga tekitas mus huvi tollenädalane Montoni uudiskiri, mis küsis kohe julgelt teemareal, kas ma tean, kes on mu rõivad valmistanud:

Screen shot 2014-04-26 at 21.33.12

Tundub, et turundusosakond on asja tõsiselt võtnud, sest lisaks uudiskirjale ja suurele plagule koduleheküljel oli käimas ka Facebooki kampaania ja mis kõik veel.

AGA.

Me ei tea, kes neid rõivaid õmbleb. Me ei tea isegi seda, kus seda tehakse. Mul on võimalik kodust küll osa võtta Facebooki kampaaniast ja uudiskirja põhjal arvata, et kõik, mida neilt ostan, on aus ja eestimaine, aga selle kohta puudub e-poes toote kõrval igasugune info. Lisaks sellele puudub ka nendel Montoni asjadel, mis minu kapis leiduvad, märge valmistajamaa kohta, mis enamasti ikkagi riidesiltidel leidub.

Esimene vihje sellest, kes minu rõivaid õmbleb, on kolme aasta taguses Äripäeva artiklis, kus tõdetakse, et kuigi kvaliteetsem osa Montoni kollektsioonist õmmeldakse Eestis, tuleb ülejäänu (võib arvata, et seega ka suurem osa mahust) Hiinast ja Türgist. Montoni kodulehekülg tõdeb, et “Paljud Montoni tooted on disainitud ja valmistatud Baltika Grupi Eesti tehastes.”

Viimane väide on veel eriti tore arvestades, et Montoni kodulehe esiküljel vilkus suurelt selline plagu:

Screen shot 2014-04-26 at 13.59.04

Ma tahaksin olla uhke, aga Monton ise ei anna mulle selleks võimalust, sest NAD EI MAINI, KES MU RÕIVAD TEINUD ON. See, et Eestis toodetu ja disainitu üle tasub uhke olla vaid 1/52 aastast, on hoopis teine teema ..

Kuigi on väga tore teha hoogne kampaania koos sobiva märksõnaga (#insideout), siis kui see jääb ainult sellisele tasemele, on see lihtsalt tarbija labaseks pidamine.

Lõpetuseks tsitaat Jüri Kolki uue novellikogu “Teisipäevamaa” esikpalast “Esimene veri”:
“Et see, et me niisugust maailma õiglaseks ja õigeks peame, on tühipaljas harjumus ja allaandmine, et selles mõttes muidugi oleme me seda maailma väärt.”

Paljad sõnad.

2 thoughts on “Paljad sõnad.

  1. Mul on sõbranna, kes töötab Baltika Grupis ja teadis rääkida, et Eestis tehakse veel vaid kudumid ja talvised ülerõivad, pea kõik muu on Aasiasse lükatud.

  2. P ütles:

    Nii saamegi rõõmsalt järeldada, et “uhked oleme Eestis disainitud toodete üle”. Nii muuseas olemegi saanud eurooplasteks st. ajud siin ja teostajad Aasias.
    Ja kui ma veel mõni aeg tagasi arvasin et teise-ringi – riietega kauplemine on väheke inimlikum jätk ja “elupikendus” tekstiilitööstuse saavutustele siis praegu tean, et see on täpselt sama räme kasumi taga ajamine ja riiete solgutamine maailma ühest otsast teise nagu toimub uute asjadegagi.

    Me oleme oma maailma väärt…

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s